Tillbaka till Kompetensanalys    

 

Resultat från webb marknadsundersökningen "Affärsanalys" bland företag och organisationer. " Inte konstigt att sjukskrivningarna ökar!" . 

MKB har ställt fyra frågor till en slumpvis utvald målgrupp presumtiva användare om 1 000 i Finland  varav 27 svarat och till 29 000 i Sverige varav 560 har svarat. Naturligtvis kan man inte dra några korrekta slutsatser av 27 svar men tendensen är tydlig.

 

Många kommentarer talar för ett kommande mer strategiskt tänkande och planerande som dessutom mynnar ut i en kostnads/intäktsanalys. Riskbedömning är inne igen, men endast ca 20 % har en Affärsbeslutsapplikation i dag som de är nöjda med. 

 

Kommentarerna till Personalbeslutsapplikationerna hyllar uppnådda resultat och kundnytta. Bra beslutsunderlag och information viktigt för att personalen skall kunna arbeta effektivt och vara trygg på jobbet, men hela 69 % i Sverige har inget beslutstöd och 10 % är inte nöjda med det de har. Inte konstigt att sjukskrivningarna ökar!

 

Genomgående indikerar resultatet att finnarna procentuellt sett (41 - 49%) har provat fler applikationer än svenskarna (29 - 33%) men att den procentuella andelen nöjda kunder är ungefär lika stor länderna emellan. Det verkar även som om finnarna klarat övertalighetsproblematiken bättre.

 

Kundrelationsstyrning (CRM, SFA, Säljstöd) har omkring en 1/3 del nöjda användare, men fortfarande har hälften inte skaffat någon och ca 20 % är inte nöjde. Finnarna verkar ha penetrerat marknaden bäst.

 

Läs och begrunda. Klicka gärna på de applikationer som vi anser klara kraven i respektive fråga. Kommentarer välkomnas!

 


 

1. Hur värderar Du Din nuvarande Affärs-beslutstöds-applikation för analys, riskvärdering och utveckling av Ditt företag/verksamhet? 

Nöjd..................Inte nöjd................Har ingen.................

Vilka är Dina Kärnkrav...........................................................................

Några kommentarer från användare:

Nu bara backspegel, saknar framåtplanering och budgetering med flera alternativa scenarier, riskbedömning saknas nästan helt.

 

Skall vara enkelt att använda för alla......Enkelhet och snabbhet för den dagliga verksamheten, lättöverskådligt exempel. täckningsbidrag i %, :-, när en affär är "hemma" i tid och pengar. Annars är de grundläggande kraven på en sådan applikation att det ska vara enkelt att hantera, enkelt att göra rapporter (eller enkelt att ta ut/extrahera data för att göra rapporter/statistik i annat verktyg, exempelvis Excel),  

 

Ökad systematik i beslutsunderlaget....För övergripande planering/ledningsmöten m.m. duger exempelvis Excel bra som "flumgenerator". ...Det verkar som om alla programutvecklare, sneglar på den egna verksamheten och lägger för stor vikt vid "smarta" programkodslösningar än användbara applikationer....All verksamhet ska vara riskbedömd........... ....enkel, överskådlig och lättillgänglig.

 

Marknadsundersökning med mkb marknadsundersökning med mkb

 

2. Hur värderar Du Din nuvarande Personal-beslutstöds-applikation för att attrahera och behålla kompetent personal, genom utvärdering och betygsättning av uppnådda resultat? 

Nöjd..................Inte nöjd................Har ingen................

Kärnkrav.........................................................................

Några  kommentarer från användare:

Framförhållning, kundperspektiv....Enkelt, även stödja mindre företag ....att kunna se på HELHETEN (jobb, individ, privat etc.).................dokumentation från utvecklingssamtal saknas, individuella kärnkompetenser bör dokumenteras....extremt billig, djupgående, pedagogisk....Återrapportering på uppnådda resultat med värden som alla förstår

Valida data angående kundtillfredsställelse/behov,..................Cut in time... abc.........god, statistik, snabb , överblickbar, kompetensprofiler lätthittade ...Fortlöpande utvärdering...

Kommunicera -motivera -belöna..........Enkelt - tydligt - få funktioner

 

marknadsundersökning med mkb marknadsundersökning med mkb

 

3. Hur värderar Du Din nuvarande Övertalighet/Outplacement  policy/strategi?

Nöjd..................Inte nöjd................Har ingen ......................

Kärnkrav................................................................................

Några kommentarer från användare:

Att ha en uttalad strategi som följs och som är till gagn för båda parter. Återrapportering på uppnådda resultat med värden som alla förstår

 

..."Att all personal är med på exakt vad som händer".................

 

marknadsundersökning med mkb marknadsundersökning med mkb

 

4. Hur värderar Du Din nuvarande applikation för  Kundrelationsstyrning, genom sälj-, marknads- och ledningskommunikation?

Nöjd..................Inte nöjd................Har ingen ......................

Kärnkrav................................................................................

Några kommentarer från användare :

Det ska naturligtvis bidra till att underlätta min kommunikation med mina kunder och hjälpa till att ha ordning på när jag hörde av mig till vem om vad, etc.

 

......adresser telefon alltid aktuella, tidigare kontakter och överenskommelser, värde vi kan ge denna kund/individ, vilka i vårt företag har kontakt med viss person i annat bolag och omvänt.......Att ha kontroll över kundbesök, bokningar, anteckningar för samtal med kund (så att andra kan se kommunikationen)...säljstöd Kunna göra analys av bokningar, besök, inköp etc. Se trender.

 

marknadsundersökning med mkb marknadsundersökning med mkb